Zelf vallen voorkomen?

Hoe kunt u thuis ongelukken voorkomen?

Een aantal voorbeelden van factoren die invloed hebben:

  1. Te weinig lichaamsbeweging
  2. Duizeligheid
  3. Medicatiegebruik
  4. Zicht
  5. Huis– en omgevingsveiligheid

Te weinig lichaamsbeweging

Wanneer u ouder wordt, wordt u wat trager en stijver, maar dit betekent niet dat u beter minder kan gaan bewegen. Door te bewegen blijft u fit. Hierdoor kunt u langer activiteiten blijven ondernemen zonder hulp van anderen. Bewegen is ook belangrijk om uw spieren sterk te houden. Met sterke spieren valt u minder snel en blijft u gemakkelijker in balans als u struikelt. Met een half uur beweging per dag werkt u al aan uw conditie en houdt u uw spieren soepel. Hiervoor hoeft u niet intensief te sporten. U blijft fit door te wandelen, fietsen, zwemmen, maar ook door te stofzuigen en in de tuin te werken.

Kost bewegen moeite?
Wilt u bewegen, maar ervaart u (pijn) klachten, dan is het verstandig uw huisarts of een fysiotherapeut te raadplegen. Ook wanneer u vaak valt of bang bent om te vallen, kunt u contact opnemen met de huisarts of fysiotherapeut. Een fysiotherapeut kan voor u een oefenschema ‘op maat’ samenstellen. Een fysiotherapeut is gespecialiseerd in houding en bewegen. Hij kan uw klachten verminderen, of u helpen met uw klachten om te gaan. Het is mogelijk om zonder verwijzing van de huisarts naar een fysiotherapeut te gaan.

Duizeligheid

Duizeligheid is een van de belangrijkste oorzaken van een val. Mensen worden vaak duizelig of draaierig wanneer ze te snel opstaan van een stoel of bed. Doordat de bloeddruk zich niet snel genoeg aanpast tijdens het opstaan krijgen de hersenen even wat minder zuurstof, dit veroorzaakt die duizeligheid. Dit wordt ook wel orthostatische hypotensie genoemd. Het scheelt wanneer u het hoofdeinde van uw bed iets hoger plaatst en traag rechtop te gaan zitten, rustig blijven ademen en blijven zitten totdat het over is. Daarna tijdens het opstaan steun blijven houden. Na het opstaan de rug en de benen even goed strekken. Daarna pas gaan lopen.

Medicatiegebruik

Er zijn geneesmiddelen die het valrisico aanzienlijk verhogen. Vooral kalmeer- en slaapmiddelen kunnen het valrisico verhogen. Het wordt vaak aangeraden om een andere oplossing te vinden voor de slaapproblemen in overleg met een dokter. Ook wordt er gekeken of alle medicijnen die iemand neemt op de correcte tijden ingenomen worden.

Zicht

Wanneer u minder goed gaat zien, wordt het risico op vallen en struikelen groter. U ziet obstakels niet meer en kan misstappen. Er wordt aangeraden minimaal één maal per jaar naar de opticien te gaan voor een oogmeting.

Huis- en omgevingsveiligheid

Er zijn in huis veel plekken waar u makkelijk kunt vallen en struikelen. Oorzaken: losliggende snoeren, kleedjes, tijdschriften die op de grond liggen, enz. Dit kunt u oplossen door snoeren weg te werken, kleedjes te verwijderen of er een antisliplaag onder te doen en geen voorwerpen op de vloer te laten liggen.
De meest ernstige valpartijen doen zich voor op de trap. Er wordt geadviseerd goede verlichting op de trap te hebben, treden bekleden met een antisliplaag, zorgen voor een trapleuning. Ook belangrijk is een zichtbaar onderscheid tussen de laatste trede en de vloer, want vaak denkt men al beneden te zijn terwijl men nog een trede moet.
Goede verlichting is ook erg belangrijk. Veel mensen denken blindelings de weg te weten in hun eigen huis, maar de kans dat men dan toch struikelt over iets wat men op de grond heeft laten liggen is erg groot. Zorg voor gelijkmatige, niet verblindende verlichting en een lichtknopje bij het bed, zodat men niet in het donker hoeft op te staan.