Preventie

Bewezen effectieve programma’s om de kans op vallen te verminderen:

Otago programma

Een programma waarbij de cliënt zelfstandig een op maat gemaakt oefenprogramma uitvoert. De kans op vallen wordt hierbij met 35% verminderd. De fysiotherapeut komt 4 keer aan huis, daarna kunt u het voor u op maat gemaakte programma zelfstandig uitvoeren. Er is maandelijks telefonische contact en een halfjaarlijkse controle.
De resultaten van een meta-analyse tonen aan dat het ‘Otago-oefenprogramma’ effectief is voor de preventie van valpartijen bij ouderen thuis en voor de reductie van de mortaliteit in de twaalf maanden na het begin van het programma.

Vallen verleden tijd

Een valprogramma ontwikkeld door de Sint Maartenskliniek te Nijmegen. De kans op vallen vermindert met 46%. Dit is een programma dat in de fysiotherapiepraktijk uitgevoerd wordt.

Vooraf loop- en balanstesten

Voor en na het programma hebben de deelnemers individueel een afspraak bij de begeleidende fysiotherapeut. Er worden dan enkele loop- en balanstesten gedaan. Hieraan kan dan de fysiotherapeut vaststellen welk oefenprogramma het effectiefste is voor die persoon.Er wordt in groepsverband geoefend. Er zijn in totaal 10 bijeenkomsten van anderhalf uur en dat twee keer per week.

De lessen zijn in drie onderdelen verdeeld:

  1. Hindernisbaan
    Er wordt geoefend op een hindernisbaan. Deze baan bevat allerlei obstakels die men in het dagelijks leven tegenkomt.
    Er wordt zo geoefend op een ongelijke stoep, op hellingen, trappen en op plekken waar weinig bewegingsruimte is.
  2. Sport en spel
    Tijdens het sport en spelgedeelte worden de deelnemers geleerd hoe zij veilig kunnen bewegen in een drukke omgeving.
  3. Valtraining
    Tot slot wordt er geoefend met vallen. Er worden dan instructies gegeven hoe men het beste kan vallen indien dat nodig is. Door hier mee te oefenen zal zwaarder letsel door een val voorkomen kunnen worden.