Freezing bij parkinson

voorkomen freezing parkinson oefeningen tips

Wat is freezing (bevriezen):
Freezing’ is het plotseling ‘bevriezen’ tijdens het bewegen. Freezing komt niet alleen voor tijdens het lopen, maar het kan ook moeilijk zijn om uit de stoel op te staan. Freezing kan ook optreden tijdens vingerbewegingen (bijvoorbeeld schrijven, snijden, knoopjes sluiten, tanden poetsen) of zelfs tijdens de spraak of het slikken. Ook komt mentale bevriezing voor, zoals bij een psychologische test.

Bij freezing van het looppatroon heeft de patiënt het gevoel aan de grond genageld te staan gedurende enkele seconden tot enkele minuten. Freezing kan zich ook uiten als schuifelend lopen, met korte passen of trillende benen.

Situaties waarin sprake is van een verhoogd risico op freezing zijn:
• fase waarin de medicatie (bijna) uitgewerkt is
• bij het starten met lopen, bij het opstaan
• draaien op de plaats (vooral 360°), om een stoel lopen
• van het ene type oppervlak overgaan op een ander type (bijv. van tegel naar tapijt)
• lopen door een nauwe doorgang (zoals een deuropening, in een lift stappen)
• uitvoeren van dubbeltaken (zoals praten tijdens het lopen)
• bereiken van een doel, zoals een stoel of een open ruimte
• bij het verminderen van loopsnelheid of bij het stoppen met lopen
• lopen in het donker
• drukke omgeving, bijv. supermarkt
• verhoogd angstgevoel bij stressvolle situaties, zoals tijdens het oversteken van een drukke straat, lopen door een draaideur

Hoe komt u weer in beweging bij freezing?
1. STOP: ga niet vechten tegen het freezen door nog harder proberen naar voren te gaan
2. STREK : ga rechtop staan
3. SCHUD: blijf kalm, haal diep adem en laat de spanning los in de gebieden waar spanning is, meestal de armen en de nek; schud de armen los.
4. SCHOMMEL: verplaats uw gewicht van linker- naar rechtervoet, of op de stoel van achter naar voren en terug. Blijf rechtop.
5. STAP naar voren met een grote stap waarbij de hiel het eerst de grond raakt; maak op de stoel een grote beweging met het hoofd en de armen naar voren. U kunt hierbij hardop tot 3 tellen; de beweging inzetten bij 3.

Lees verder