Bewegen belangrijk bij dementie

Bewegen is goed voor mensen met dementie. Dat staat vast. Veel onderzoeken hebben dit al aangetoond. Door te bewegen breng je de hersenen ook in beweging. Daarmee kun je de dementie niet stoppen, maar wel vertragen en de omstandigheden verbeteren. Doordat de mensen met dementie zich beter voelen, wordt de zorg voor hen ook fijner om te doen. De mensen met dementie zullen ’s nachts beter slapen. Als ze beter gaan eten en hun conditie verbetert, worden ze actiever.

Vijf tips om meer te bewegen

We denken al snel dat ouderen met dementie niet meer kunnen en willen sporten, maar het is de moeite waard om dit eens te proberen. Niet iedereen is in staat om te sporten, maar bewegen is veel meer dan sporten. Hieronder vijf tips om te bewegen met ouderen met dementie:

1. Vraag welke sport de oudere vroeger heeft beoefend

Kijk samen met het sociale netwerk of de oudere deze sport weer op kan pakken.

2. Stimuleer ouderen huishoudelijke klusjes te doen

Ook stofzuigen, afwassen, aardappels schillen en tuinieren is bewegen.

3. Stimuleer het sociale netwerk samen met de oudere een rondje te lopen

Leg de familie uit dat bewegen voor ouderen met dementie belangrijk is en dat zij hieraan kunnen bijdragen.

4. Bewegen voor ouderen die minder mobiel zijn

Fietsen op een duo fiets, zwemmen en een ballon overspelen kan ook als je minder mobiel bent.

5. Stimuleer ouderen de dagelijkse dingen zelf te doen

Ook het pakken van een kopje, tandenpoetsen, aankleden, zelfstandig lopen naar het toilet (zo genaamde functionele afstanden) en kauwen is een vorm van bewegen.

Bron: Zorg voor Beter