Antioxidanten beschermen niet tegen dementie of beroerte

Extra veel voedsel met antioxidanten eten, verkleint het risico op dementie of een beroerte niet. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 5.000 Nederlanders.
De onderzoekers volgden veertien jaar lang het eetgedrag van 5395 mensen boven de 55 jaar. In die periode kregen 599 van hen de diagnose dementie en hadden 601 hun eerste beroerte. Hersenscans konden geen verband aantonen tussen de hoeveelheid antioxidanten in hun vroegere dieet en nog werkende hersencellen.
De Amerikaanse hoofdonderzoeker Elisabeth Devore denkt desondanks niet dat ├ílle antioxidanten compleet nutteloos zijn in de strijd tegen ouderdom. “Uit andere onderzoeken blijkt dat bepaalde soorten antioxidanten wel degelijk goed zijn voor het brein. Extra inname van vitamine E vermindert bijvoorbeeld het risico op dementie, net als vitamine C de kans op een beroerte verkleint.”
Haar onderzoeksresultaten maken het eten van voldoende groente en fruit niet ineens minder belangrijk. “Maar als je jezelf echt specifiek tegen dementie en beroertes wilt wapenen, moet je meer vitamine E en C innemen.”
Vitamine E zit in onder meer spinazie, boerenkool, amandelen en rode peper. Vitamine C is te vinden in donkere bladgroenten, papaja’s, sinaasappels en aardbeien.
Bron: Neurology

Verklein het risico op hart- en vaatziekten: minder zitten

De meeste mensen – en zeker ouderen – brengen hun leven zittend door. Op het werk achter een computer, achter een loket, in de auto, in de trein, voor de TV, enz. Het is bekend dat weinig bewegen niet gezond is. Om gezond te zijn, hoef je niet te sporten. Volgens bewegingswetenschapper Hans Savelberg van de universiteit van Maastricht is laag intensief bewegen zoals staan, slenteren, fietsen, wandelen, lopen veel beter dan een half uur sporten. Door meer te staan en veel lopen ben je beter beschermd tegen hart- en vaatziekten en diabetes dan iemand die een uur per dag gaat sporten en vervolgens voor de TV op de bank ploft. Advies: het doet al veel als u uw zitpatroon elk halfuur even onderbreekt. Sta dus eens vaker op om een kopje thee te halen, loop in uw pauze even rond of parkeer uw auto iets verder van uw bestemming.
Bron: Plosone